W tym roku szkolnym po raz drugi przystąpiliśmy do programu edukacyjnego „Być jak Ignacy”, którego celem jest popularyzacja polskiej nauki oraz pielęgnowanie pamięci o wybitnych polskich naukowcach i wynalazcach. Uczestnictwo w programie polega na prowadzeniu zajęć w kole naukowym na podstawie otrzymanych scenariuszy. Będziemy spotykać się raz lub dwa razy w miesiącu na 2 godziny lekcyjne.
Do szkolnego Koła Młodych Odkrywców dołączyło siedmioro uczniów z klasy IV. Pierwsze zajęcia odbyły się kilka dni temu i dotyczyły zagadnień związanych z ruchem powietrza i wykorzystaniem pary wodnej.
Na początku uczniowie zapoznali się z sylwetką Ignacego Łukasiewicza, od imienia którego wzięła się nazwa programu. Ignacy Łukasiewicz żył w XIX wieku i był wybitnym polskim naukowcem i przedsiębiorcą, który jest przede wszystkim znany jako założyciel pierwszej na świecie kopalni ropy naftowej, wynalazca lampy naftowej i pionier przemysłu naftowego w Europie.
Następnie obejrzeliśmy fragmenty filmu wprowadzającego nas w temat – filmowy pan Ignacy pokazał, w jaki sposób można wykorzystać sprężoną parę wodną. Porozmawialiśmy o wielkim wynalazku – maszynie parowej, której zastosowania w znaczący sposób przyspieszyły rozwój przemysłu i komunikacji oraz obejrzeliśmy jej pracę na modelu i w parowozach.
Praktyczną część naszych zajęć poświęciliśmy na wykonanie wiatraczków, które miały wirować w strumieniu ciepłego powietrza. Naszym drugim wytworem były poduszkowce zrobione z płyt CD i balonów. Wypuszczane i rozprężające się powietrze tworzy pod płytą „poduszkę powietrzną”, na której jeździ poduszkowiec. Największą determinacją wykazała się Nikola, której poduszkowiec jeździł zarówno po ławce, jak i po podłodze.
Po sprzątnięciu i zakończeniu zajęć wszyscy rozjechali się do domów.