Styczniowe zajęcia były poświęcone wodzie – powszechnej i niezwykłej cieczy. Ignacy i Blu opowiedzieli nam, jakie właściwości ma woda, w jakich stanach skupienia występuje i dlaczego warunkuje życie na Ziemi. Przypomnieli nam również schemat obiegu wody w przyrodzie.
Następnie zajęliśmy się praktycznym wykorzystaniem wody, a ściślej możliwościami uzyskania z niej energii. Dowiedzieliśmy się, jakie są typy elektrowni wodnych i poznaliśmy sposoby ich działania. Rozmawialiśmy także o wadach i zaletach takich budowli.
W części praktycznej chwilkę pobawiliśmy się mini-turbinami, które kręciły się pod wpływem spadającej wody – tak samo działają potężne turbiny w hydroelektrowniach. Potem skupiliśmy się na innych właściwościach wody – np. na jej zdolności do wędrowania w górę przez ręcznik papierowy. W ten sposób woda sama się przeniosła z jednego słoika do drugiego. Obejrzeliśmy też napełnianie wodą systemu naczyń połączonych – okazało się, że woda utrzymuje w nich równy poziom. Kolejne zadania dotyczyły badania napięcia powierzchniowego, jakie wytwarza woda – bawiliśmy się w kładzenie na wodzie stalowych spinaczy i szpilek oraz w nakrapianie na jednogroszową monetę jak największej ilości kropli. Nikoli udało się to najlepiej – nakropiła ponad 40 kropelek wody na monetę, zanim woda się rozlała. Powstał przy tym okazały wodny balonik. Następnie sprawdzaliśmy, jak zachowają się różne ciecze – woda, woda z płynem do mycia naczyń, olej i denaturat. Nakrapialiśmy każdą z tych cieczy oddzielnie na monetę i okazało się, że najwięcej można nakropić kropli wody, a najmniej oleju. Na koniec zajęć obejrzeliśmy łyżeczkę częściowo zanurzoną w wodzie i zobaczyliśmy, że raz łyżeczka jest mniejsza, raz większa, a raz wydawała się złamana. W ten sposób poznaliśmy zjawisko załamania promieni świetlnych na granicy powietrza i wody.
Spotkanie zakończyliśmy sprzątaniem ławek po mokrych zabawach.
Anna Lewczuk